Świąteczne nakrycie stołu – bokeh robi klimat

Przeżyć duchowych i estetycznych a nie konsumpcyjnych
Życzliwości i ciepła w sercach a śniegu i lodu za oknem
Wesołych, spokojnych świąt oraz radosnych spotkań z najbliższymi
Przy pięknie i smakowicie zastawionym stole :)

Przy okazji życzeń parę słów o „świątecznym bokeh”, czyli jak ozdobić zdjęcie nakrytego stołu efektownymi światełkami w tle. Świece, lampki choinkowe, szczególny klimat sprzyjają fotografowaniu świetlnych blików – w internecie nazywanych bokehem :)  Bokeh jest moją fotograficzną specjalnością, wiele razy już pisałam o kulisach powstawania zdjęć, mam nadzieję, że nie zanudzę radząc jeszcze raz jak przetestować możliwości swojego obiektywu w Święta Bożego Narodzenia. 

Jak uzyskać bokeh w tle świątecznej sceny

Ostrość ustawiona na szczegóły nakrycia a w tle girlanda lampek rozpięta na komodzie. Warunkiem uzyskania kółeczek jest jasny obiektyw z całkowicie otwartą przysłoną (tu użyto manualnego M42: Fujinon 55mm, i F 1,8). Niestety, standardowe obiektywy w lustrzankach słabo się nadają, a kompakty nie dadzą rady. Szukajmy jasnego obiektywu z maksymalnym otworem przysłony F 1.8 do ≈ 2,5. Gdy już mamy odpowiedni sprzęt trzeba pokombinować tak, aby uzyskać jak najmniejszą głębię ostrości – im większe zbliżenie, tym większe i bardziej efektowne są bliki. Warto też maksymalnie oddalić fotografowane detale od tła, którym są lampki. Ja miałam lampki z żaróweczkami, lepsze są led-y: im mniejsze i bardziej kontrastowe punkty światła, tym wyrazistszy efekt.

Focus na świeczkę, ale tematem jest wzór bokeh

Focus na świeczkę, ale tematem jest świąteczny bokeh

Na kolejnych zdjęciach porównanie, jak przesłonięcie obiektywu (fotografowano spomiędzy kłaczków białego futra) odbija się w blikach: 

Obiektyw przesłonięty kępkami wełny, widać rozbielenie na dole i „wygryzione” kółeczka bokeh

 

Świąteczny stół i jego otoczenie

I jeszcze bekstejdż – jak wyglądał stół i jego otoczenie: tym razem wygodny zestaw Olympus PEN z obiektywem 14-42mm, lampki w całej okazałości – żadnych blików ;)

Widoczna prowizorka i pośpiech przy rozstawianiu porcelany i dekoracji – niestety nie ma nic jadalnego ;)
Zdjęcia wykonane, aby zaprezentować łup ze spaceru do lasu. Wichura strąciła gałązki z czubków starych jodeł i, co najciekawsze, jemiołę w nie wrośniętą. Nie wiedziałam, że jemioła pasożytuje również na jodle.  Już wcześniej w ten nieinwazyjny i bezpieczny dla środowiska pozyskiwałam dekoracje świąteczne – po wietrznych dniach zbierałam w lesie (naszym, prywatnym – w państwowym jest to raczej niewskazane) świeżutkie, pięknie ukształtowane gałązki iglaków.

Od czego zależy kolorystyka zdjęcia

Zdjęcia z tej samej sesji, a różnią się kolorem. Dlaczego?  
Kolorystyka zależy od światła – stół był oświetlony chłodnym światłem z okien, a komoda ciepłymi żaróweczkami. Przy planach ogólnych, „bekstejdżowych” dominuje chłodna, wręcz zielonkawa tonacja i czerwonawe partie wokół lampek. Tu zdecydowałam, aby dobrać kompromisowy balans bieli dla całości, traktując zdjęcie jako dokument, zapis pewnego stanu. 
Na barwy wpływa też obiektyw – niektóre, zwłaszcza starsze obiektywy nieznacznie ocieplają obraz, inne są bardziej neutralne, lub wręcz ochładzają. Różnice nie są duże, lecz wyraźnie widoczne, gdy porównujemy zdjęcia wykonane w tych samych warunkach kolejno różnymi szkłami. Fujinon dał cieplejszy, łagodniejszy obraz niż współczesny kit Olympusa.
Największy wpływ na ostateczny kolor fotografii ma obróbka – na niektórych zbliżeniach mocniej skrosowałam  kolory, w efekcie ciemne partie dostały fioletowo-bordową tonację, kobaltowe wzorki na porcelanie spurpurowiały, a żółte światełka nabrały wyrazu. 
Jeśli Twoje zdjęcia mają dziwną tonację, być może zawiniły ustawienia sprzętu: sprawdź balans bieli (white balance) w aparacie: najczęściej automatyczne ustawienia WB: auto są odpowiednie, choć w trudnych warunkach możesz pokombinować. Kolory może też zafałszować źle skalibrowany monitor.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *