Balans bieli

Niektóre zdjęcia mają nieprzyjemną dominantę barwną, widać na nich że aparat oszukuje, przedstawiając zupełnie nieprawdziwe kolory. Można temu zaradzić dobierając odpowiedni balans bieli (WB, od ang. white balance).

Balans bieli określa reakcję aparatu cyfrowego na barwę światła w taki sposób, aby biały i szarości rejestrowały się jako kolory neutralne.
Barwa światła (temperatura barwowa) jest mierzona w Kelvinach. Ciepła, żółta barwa żarówek to około 3000K, białe światło dzienne – 5500K, błękit nieba oświetlający cienie ponad 10000K. Przedmioty oświetlane światłem o różnych barwach zmieniają kolor. Nasz mózg porównując obserwowaną barwę przedmiotów z zapamiętanym wzorcem umożliwia nam neutralne, niezależne od oświetlenia widzenie. Podobnie balans bieli koryguje zdjęcia, aby ich kolory nie zależały od oświetlenia. Znając dokładną temperaturę barwową oświetlenia danej sceny, można bez trudu wykonać zdjęcie o poprawnej kolorystyce.

Temperatura barwowa światła (za Wikipedia)

  • 2000 K – barwa światła świeczki
  • 2800 K – barwa bardzo ciepłobiała (żarówkowa)
  • 3000 K – wschód i zachód Słońca
  • 3200 K – barwa światła żarowego lamp studyjnych
  • 4000 K – barwa biała
  • 5000 K – barwa chłodnobiała
  • 5500 K – barwa dzienna
  • 10000-15000 K – barwa czystego niebieskiego nieba
  • 28000-30000 K – błyskawica

Paradoksem jest, że światło potocznie określane jako ciepłe ma niską temperaturę barwową, a to które daje odczucie chłodu – wysoką. Wyjaśnić to można prosto: tradycyjnym źródłem ciepła jest żółty płomień, lub przedmioty rozgrzane „do czerwoności” o temperaturach grubo poniżej 2000K. Na szczęście nie mamy bezpośrednio do czynienia z ciałami nagrzanymi do kilkunastu tysięcy stopni, które świecą na niebiesko. Niebieska jest chłodna woda, a niebiesko-biały śnieg i lód.

Nie w każdej sytuacji automatycznie dobrany przez aparat balans bieli zapewnia idealne odwzorowanie kolorów. Gdy przedmiot jest oświetlony jednym rodzajem światła, możesz wybrać któreś z fabrycznych ustawień.

W moim Canonie są dostępne następujące opcje WB :

  • Automatycznie (3000 – 7000K)
  • Normalne światło słoneczne (5200K)
  • Miejsca ocienione (7000K)
  • Pochmurny dzień, poranek, wczesny wieczór (6000K)
  • Światło żarówek (3200K)
  • Światło fluorescencyjne białe (4000K)
  • Błysk lampy elektronicznej (6000K)
  • Wzorzec bieli w istniejącym oświetleniu (2000 – 10000K)

Ostatnia opcja umożliwia samodzielne zdefiniowanie dla danej sesji balansu bieli.
Obiektyw kieruje się na białą (nie żółtawą lub niebieskawą!) kartkę papieru lub kupiony szary wzorzec umieszczony w pobliżu fotografowanej sceny, naciska migawkę do połowy (w lustrzankach robi zdjęcie) i zapamiętuje wprowadzoną korekcję.

RAW rządzi

Ci, których aparaty zapisują obrazy w formacie RAW są w uprzywilejowanej sytuacji – podczas „wywoływania” RAW-ów można bardzo wygodnie, precyzyjnie, bez straty jakości zdjęcia, dopasowywać balans bieli i regulować kolorystykę. W gruncie rzeczy problem niewłaściwego ustawienia WB podczas sesji przestaje istnieć.

Więcej o tym, jak tonacja zdjęcia zależy od ustawienia balansu bieli

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *